روز نینو مقدس در کلیسای ارتدکس گرجستان

نینو قدیس، برابر با رسولان و روشنگر گرجستان (حدود 296 - حدود 338 یا 340م.) زنی بود که در قلمرو ایبریای قفقاز، که بخشی از گرجستان کنونی است، مسیحیت را تبلیغ می کرد. این امر منجر به مسیحی شدن خاندان سلطنتی ایبریا و در نتیجه مسیحی شدن گرجستان شد

نینو قدیس، برابر با رسولان و روشنگر گرجستان (حدود 296 - حدود 338 یا 340م.) زنی بود که در قلمرو ایبریای قفقاز، که بخشی از گرجستان کنونی است، مسیحیت را تبلیغ می کرد. این امر منجر به مسیحی شدن خاندان سلطنتی ایبریا و در نتیجه مسیحی شدن گرجستان شد.

طبق اکثر روایت‌های سنتی، نینو مقدس متعلق به یک خانواده  رومی یونانی زبان از کولاسترا، کاپادوکیه، از بستگان گیورگی مقدس بود و از قسطنطنیه به گرجستان آمد. طبق افسانه، نینو مقدس شفاهای معجزه آسایی انجام داد و ملکه گرجستان، نانا، و در نهایت پادشاه بت پرست میریان سوم گرجستان را مسیحی کرد. میریان مسیحیت را دین رسمی پادشاهی خود اعلام کرد (حدود 327م.) و نینو تا زمان مرگش به فعالیت های تبلیغی خود در میان گرجی ها ادامه داد. آرامگاه او در صومعه بودبه در کاختی در شرق گرجستان قرار دارد. نینو مقدس به یکی از ستایش و احترامترین  مقدسین کلیسای ارتدوکس گرجستان تبدیل شده است و نماد او، صلیب درخت انگور، نماد مسیحیت گرجی است.کلیسای گرجی روز نینو مقدس دو بار در سال، در 1 ژوئن (روز ورود به گرجستان) و 27 ژانویه (روز وفات) گرامی میدارد.

منبع:پایگاه خبری شبکه 1 تلوزیون گرجستان

تاریخ: 2023/01/27

https://1tv.ge/news/martlmadidebeli-eklesia-ninoobas-aghnishnavs-2/

کد خبر 14731

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =